DOKŁADNOŚĆ POMIARU CYFROWEJ SONDY DO POMIARU PALIWA
- Należy zdecydowanie odróżnić dokładność teoretyczną podawaną w parametrach technicznych cyfrowych sond do pomiaru ilości paliwa w baku od rzeczywistej dokładności pomiaru poziomu paliwa w baku, jaką można uzyskać w określonych warunkach eksploatacji pojazdu czy maszyny.
- Teoretyczna dokładność pomiaru ilości paliwa w baku zależy od zastosowanej przez producenta sond technologii pomiaru poziomu lub objętości paliwa w baku i wynosi zazwyczaj około od 0.5% do 0.1%. Jest to dokładność, jaką można uzyskać w warunkach laboratoryjnych
- W warunkach rzeczywistych występują dodatkowe czynniki, które mają wpływ na dokładność pomiaru ilości paliwa w baku takie, jak:
- różnica temperatur paliwa podczas jazdy i na postoju (zależy od pory roku) można ostrożnie przyjąć że wahania występują w zakresie 20-30 stopni C (paliwo podczas jazdy jest dodatkowo podgrzewane ponieważ służy do chłodzenia pompy wtryskowej silnika) powoduje to zmianę objętości paliwa i dodatkowy błąd na poziomie 1.5-2.0%
- tak zwane chlupotanie paliwa w baku nawet po zastosowaniu różnych technik i zamontowaniu sondy centralnie na środku baku powoduje dodatkowy błąd rzędu 0.5 do 1.0% ( w przypadku maszyn które pracują w trudnych warunkach ten błąd może sięgnąć 3%)
- błąd kalibracji baku nawet przy starannym montażu wynosi w granicach 0.5-1.0% (przy bardzo nietypowym kształcie baku możne wynieść 2-3%)
- Maszyny często mają nieregularny kształt baku oraz pracują w bardzo trudnych warunkach, dlatego błędy pomiaru ilości zużytego paliwa mogą być większe nawet o 2-5% niż przypadku samochodów.
- W przypadku pojazdu wyposażonego w dwa zbiorniki paliwa montujemy dwie niezależne cyfrowe sondy do pomiaru paliwa, nasz rejestrator jest przystosowany do jednoczesnego pomiaru poziomu paliwa w dwóch bakach.
DOKŁADNOŚĆ POMIARU PRZEPŁYWOMIERZA PALIWA
Przepływomierz pozwala na uzyskanie bardzo dokładnych pomiarów zużycia i spalania paliwa – pomiar dokonywany jest z dokładnością 1/100, 1/200 czy nawet w niektórych pojazdach – 1/1000 litra. Jego instalacja wymaga pewnych przeróbek układu paliwowego, aby poprawnie uwzględniać także paliwo powracające do zbiornika. Koszt samego przepływomierza i jego montażu jest duży – ale mimo wszystko jest to najdokładniejsza metoda pomiaru. Pozwala na bardzo dokładne rozliczanie zużycia – na wyniki pomiaru nie ma wpływu kołysanie się paliwa w zbiorniku czy ilość zbiorników.
Przepływomierz nie wskaże nam bezpośrednio miejsca ewentualnej kradzieży paliwa – braki paliwa zostają dopiero wykryte na podsumowaniach dłuższych okresów z uwzględnieniem tankowań. Przepływomierz nie może także zostać zamontowany przy każdym rodzaju silnika i układu paliwowego. Dobrą metodą jest pomiar za pomocą przepływomierza w połączeniu z danymi z pływaka lub sondy – uzyskuje się dokładne zestawienia zużycia i podstawową informację o tankowaniach i ewentualnych ubytkach czy kradzieży paliwa – przepływomierz na podsumowaniu wskaże dokładne braki, pływak – miejsce, gdzie wystąpiły nieprawidłowości.
DOKŁADNOŚĆ POMIARU PALIWA Z SZYNY CAN
Szyna CAN – jest to magistrala danych, dzięki której komunikują się ze sobą wszystkie urządzenia elektroniczne w pojeździe. Ilość danych jest duża – od informacji o otwarciu drzwi,temperaturze i obrotów silnika, aż po dawki wtrysku paliwa, itp. Podłączając urządzenie GPS z modułem CAN uzyskujemy dostęp do tych wszystkich parametrów – te, które są najbardziej istotne zostają zapamiętane i przesłane do systemu. Na podstawie analizy zebranych danych można wyznaczyć parametry pracy silnika i przede wszystkim spalanie (średnie, chwilowe, całkowite) oraz obroty silnika. Dane wymagają dokładnego skalibrowania – ale gdy zostanie już to wykonane – wyniki są bardzo dokładne. Wadą takiego rozwiązania jest to, że nie każdy producent pojazdów pozwala na wpinanie się na stałe do szyny CAN w okresie gwarancyjnym oraz że nie w każdym samochodzie dostępne są takie same dane.
PODSUMOWANIE
Jakość pomiarów: Przepływomierz/CAN – bardzo dokładny pomiar zużycia całkowitego, spalania chwilowego, kosztem braku wykrycia tankowań i ubytków. Sondy – odwrotnie – mniejsza dokładność, ale pozwala na wskazanie miejsc gdzie pojawiają się określone wahania poziomu paliwa. Im krótsze okresy analizy tym dane z sondy są mniej dokładne.
Koszty są niemalże proporcjonalne do dokładności pomiarów – sonda najtaniej – przepływomierz – najdrożej. Oczywiście w każdym przypadku, niezależnie od wybranego systemu kontroli paliwa koszty wydane na instalację systemu zwracają się z nawiązką – świadomość obecności kontroli i monitoringu wpływa mobilizująco na kierowców, pracownicy jeżdżą spokojniej i tym samym bezpieczniej; analiza tras pozwala na ich optymalizację – wszystko to bezpośrednio wpływa na zmniejszenie kosztów utrzymania floty pojazdów.
Sonda | Przepływomierz | CAN | |
Ocena dokładności pomiaru | dobrze | bardzo dobrze | średnio |
Średni błąd pomiaru | 3-6% | <1% | <15% |
Zużycie całkowite | dobrze | bardzo dobrze | średnio |
Spalanie chwilowe | słabo | bardzo dobrze | średnio |
Wykrywanie tankowań | dobrze | tylko pośrednio | dobrze |
Wykrywanie wylań | dobrze | tylko pośrednio | dobrze |
Koszt montażu | średni | średni | mały |
Koszt dla zbiornika nr 2 | średni | brak | brak |
Ingerencja w elektronikę pojazdu | minimalna | minimalna | duża |
Ingerencja w układ paliwowy pojazdu | niewielka | duża | brak |
Montaż w samochodach osobowych | nie | tak | tak |
Montaż w samochodach dostawczych | tak | tak | tak |
Montaż w samochodach ciężarowych | tak | tak | tak |